logo skvele nakupy
  • KRÁSA PRÍRODY
  • HYPNOTIC BLOSSOM
  • OBJEKTY TUŽBY
  • SOUND of BEAUTY - ZVUK KRÁSY
  • PÁNSKE

  • citrusové
  • korenené
  • svieže
  • fougére
  • zmyselné
  • chyprové
  •  

  • kvetinové
  • akvatické
  • drevité
  • orientálne
  • ovocné
  • aromatické
  • DÁMSKE

  • citrusové
  • korenené
  • svieže
  • fougére
  • zmyselné
  • chyprové
  •  

  • kvetinové
  • akvatické
  • drevité
  • orientálne
  • ovocné
  • aromatické
  • UNISEX

  • všetky
  • TVÁR

  • makeup
  • púdre
  • lícenky
  • korektory
  • rozjasňovače
  • PERY

  • rúže
  • lesky
  • ceruzky na pery
  • OČI

  • očné tiene
  • očné linky
  • maskary
  • obočenky
  • NECHTY

  • laky na nechty
  • odlakovače
  • KRÉMY

  • denné
  • nočné
  • očné
  • Špeciálna Starostlivosť

  • séra
  • masky
  • fluidy
  • peelingy
  •  

  • krk a dekolt
  • Starostlivosť o pery
  • Prípravky na čistenie
  • Odličovanie
  • Starostlivosť o telo

  • telové krémy
  • telové mlieka
  • telový peeling
  • telové oleje
  • dezodoranty
  • krémy proti celulitíde
  • Prípravky na umývanie

  • sprchové gely
  • peelingy
  • mydlá
  • Starostlivosť o ruky a nohy

  • krémy
  • masky
  • peelingy
  • štetce
  • aplikátory
  • labutienky
  • strúhadlá
  • Baldessarini
  • Bvlgari
  • Burberry
  • Calvin Klein
  • Carolina Herrera
  • Cartier
  • Cerruti
  • Dolce Gabbana
  • Dior
  • David Beckham
  • Escada
  • Elizabeth Arden
  • Giorgio Armani
  • Gucci
  • Guess
  • Givenchy
  • Hugo Boss
  • Chanel
  • Charlie
  • Chloé
  • Kenzo
  • Lacoste
  • Lancôme
  • Lanvin
  • Laura Biagiotti
  • Moschino
  • Marc Jacobs
  • Paco Rabanne
  • Roberto Cavalli
  • Police
  • Versace
  • DKNY
  • Thierry Mugler
  • Trussardi
  • Yves Saint Laurent
  • JOOP!
  • Hermes
  • Michael Kors
  • Jimmy Choo
  • Jil Sander
  • Dokonalá pleť



  • ČO TREBA VEDIEŤ O ČUCHU



    Na začiatok je potrebné poznať význam troch termínov: osmológia, olfakcia, olfaktometer.
    Osmológia (z gréčtiny) je vedný odbor zaoberajúci sa čuchom a látkami, ktoré vyvolávajú čuchové vnemy.
    Olfakcia je vôňová jednotka podnetu.
    Olfaktometer je prístroj, ktorý skúša citlivosť čuchu na vôňových jednotkách podnetu.

    Dôležitý, ale podceňovaný


    Často sa stáva, že spomedzi piatich zmyslov – zrak, sluch, chuť, hmat a čuch – považujeme za najmenej dôležitý práve čuch, aj keď je to prapôvodné a najbezprostrednejšie vnímanie.
    Vône sú v našom živote mimoriadne podstatné. Ľudské telo je vybavené žľazami, ktoré vydávajú špecifické pachy. Žľazy začínajú fungovať v puberte a väčšina súvisí so sexuálnou príťažlivosťou a vzrušením.
    Vône majú závažnú úlohu aj v stravovaní. Jedlo na nás pôsobí nielen svojou chuťou, ale aj arómou. Ak máme porušené čuchové vnímanie (napr. pri nádche), jedlá sa nám zdajú bez chuti, aj keď chuťové poháriky máme v poriadku.
    Dnes, keď prichádza do módy arómoterapia, dozvedáme sa stále viac aj o liečivom a upokojujúcom pôsobení vôní.

    Ako funguje čuch


    Dôležitosť vnímania pachov dokazuje skutočnosť, že ak človek stratí iné zmyslové schopnosti, čuch sa môže stať hlavným informačným zdrojom. Čuchové orgány sa viažu na množstvo mozgových sfér (zrakové a sluchové sú obmedzené na omnoho menšie sféry mozgu). V týchto čuchových štruktúrach je zakorenená aj podstata pocitového a sexuálneho správania. Väčšina nervových vláken, ktoré vychádzajú z tzv. čuchových bulbusov, sa končí v tých oblastiach mozgu, ktoré boli v dávnej minulosti smerodajné pre pocitové a sexuálne správanie. Dnes ich v každodenných zaužívaných návykoch pekrývajú naučené „civilizované“ komunikačné vzory formujúce sa a fixované výchovou.
    Čuch funguje ako jednoduchý princíp kľúču v zámke.
    Terapeut Ruediger Dahlke prirovnáva fungovanie čuchu k jednoduchému princípu kľúču v zámke. V hornej časti nosovej dutiny sa nachádzajú milióny čuchových buniek, ktoré sú pokryté veľmi citlivými chĺpkami. Bunky plnia úlohu zámky a jednotlivé pachové látky zasa úlohu kľúča. Aby sme ucítili vôňu ruže, musí niekoľko molekúl ružového parfumu trafiť do zámky v našom nose. To je podľa Dahlkeho ten kľúč, ktorý nám, obrazne povedané, odomkne vôňu.
    Novšie výskumy vykladajú fyziológiu čuchu inak. Podľa nich nie je rozhodujúca molekulárna podoba vône alebo vonnej látky. Dôležité sú špecifické chemické a fyzikálno-chemické väzby, ktoré vznikajú vo vnútri molekuly a v jej bezprostrednom okolí. Tieto väzby vibrujú na určitých vlnových dĺžkach a v určitých frekvenciách. Na naše čuchové receptory sa prenáša práve toto jemné molekulárne chvenie. Túto teóriu potvrdzujú aj látky, ktoré majú podobnú štruktúru, ale voňajú odlišne. Napríklad vanilín, ktorý dodáva vôňu vanilke a izovanilín, ktorý je bez vône. Na druhej strane existujú látky s odlišnou chemickou štruktúrou, ktoré voňajú podobne. Napríklad ortonitrostirol a metaortonitrostirol – obe látky voňajú po škorici.

    Čuch zvierat verzus čuch človeka


    V živočíšnej ríši je čuch zvierat životne dôležitý – potrebujú ho pri orientácii, hľadaní potravy a vyhľadávaní sexuálneho partnera. D. McKenzie píše v knihe Aromatics and the Soul (Vône a duša) o istom motýľom samčekovi, ktorý zacíti samičku aj na míľu proti vetru. Dokonca sa stáva, že z takej istej vzdialenosti priletia celé samčie roje a krúžia okolo samičky zatvorenej v laboratórnej klietke.
    Skvelá čuchová schopnosť psov je všeobecne známa. Oproti človeku zaňuchajú pachy miliónkrát slabšej koncentrácie.
    „Primitívne“ národy dokážu nájsť aj v púšti vodu podľa čuchu.
    „Primitívne“ národy dokážu nájsť aj v púšti vodu podľa čuchu. Pre nás, „moderných ľudí“ musí byť koncentrácia pachov pomerne vysoká, aby sme ich zacítili, lebo náš nos nie je ktovieako vnímavý. Napriek tomu sme veľmi vnímaví na plynné látky. Aj rozdiel medzi rozličnými pachmi vieme zistiť oveľa lepšie. Schopnosť rozlišovať vône sa praxou rýchlo zdokonaľuje. Odborník na voňavky dokáže rozoznať a udržať si v pamäti až niekoľko tisíc vôní. Kvalifikovaný degustátor vína si najprv dokonale vychutná vôňu nápoja, kým si priloží pohár k ústam. Buket vína je totiž pre jeho kvalitu rovnako rozhodujúci ako chuť. Títo odborníci majú vraj taký rozvinutý čuch, že mnohé druhy vína rozoznajú aj výlučne podľa vône.
    Na bezpečné rozoznávanie pachov sa musí človek veľmi sústrediť. Okrem toho je známe, že ak si stále dávkujeme nejakú pachovú látku, rýchlo sa na ňu zvykneme a prestaneme ju vnímať. Túto návykovosť spôsobuje nasýtensoť receptorov čuchových chĺpkov. Stačí krátka prestávka a vôňu opäť cítime. S vysoko koncentrovanými, prenikavými vôňami je potrebné preto zaobchádzať opatrne. My už nemusíme cítiť „predávkovanie“, ale ľudí okolo nás môže ovanúť oblak dotieravej vône, šíriaci sa okolo nás.

    „... smrdí tu človečina!“


    Každý človek má svoje obľúbené vône. Ich príťažlivosť sa však s vekom zvyčajne mení. Malé deti majú najradšej vôňu sladkého ovocia, napríklad jahôd. Okrem toho sú deti na vône omnoho citlivejšie ako dospelí. Cítia vône v oveľa slabšej koncentrácii ako dospelí.
    Pre pubertálnu mládež už nie sú sladké vône také príťažlivé. Uprednostňujú silné, ťažké arómy ako vôňu santalového dreva alebo pižma. Obľuba pižma prichádza asi v pätnástich rokoch.
    V ľudových rozprávkach sa často stretávame s motívom pachu, keď sa obluda vracia domov a v blízkosti ukrytého rozprávkového hrdinu vykríkne: „Fuj, smrdí tu človečina!“ Nielen človek ako druh sa vyznačuje charakteristickou telesnou vôňou. Aj každý jednotlivec má príznačnú jedinečnú, vekom sa postupne meniacu vôňu. To súvisí s jeho sexuálnou príťažlivosťou, s erotickým vyžarovanám.
    Malé deti majú najradšej vôňu sladkého ovocia, napríklad jahôd.
    Charakteristická vôňa bábätiek sa počas detstva pomaly vytráca a v období dospievania ustupuje dospelejšej vôni. S nástupom pohlavného dozrievania sa zintenzívni činnosť potných a mazových žliaz v pokožke, ako aj činnosť pohlavných žliaz.

    Čím teplejšie, tým voňavejšie


    Náš čuchový orgán dráždia len plynné látky. Ak sa nám dostanú do nosa tekutiny, nevyvolajú čuchový vnem, čo akú výraznú a silnú vôňu by mali. Môžete si to overiť pokusom: zapchajte si prstom jednu nosnú dierku, hlavu zakloňte a do druhej dierky si kvapnite kolínsku vodu. Jej typickú vôňu nezacítite.
    Teplý vzduch, teplé jedlá a nápoje kvôli zrýchlenému obehu vôňových molekúl pôsobia na náš čuchový orgán silnejšie. Preto je v teple voňavejšie jedlo aj kvety. Z tohto dôvodu sa odporúčajú iné parfumy na zimu a iné na leto.
    Čuch predpokladá aktivitu, teda vôňu cítime len vtedy, keď dýchame. Ak sa začneme prudko, zrýchlene a krátko nadychovať, pachový vnem sa zintenzívni.
    Nakoľko sme schopní vnímať vône závisí od nášho momentálneho zdravotného, hormonálenho, citového a nervového stavu. Existuje čiastočný alebo úplný defekt čuchu, kedy dotyčná osoba vníma pachy slabšie alebo ich nevníma vôbec. Môže to byť dôsledok vývinovej chyby alebo nejakej choroby.



    ETIKETA VôNÍ



    Napriek množstvu informácií (alebo práve preto), sú niektorí ľudia neistí a zmätení pri výbere správnej vône. Tu nájdete najčastejšie otázky a odpovede, ktoré vám pomôžu pri kúpe voňavky.

    Ako si nájdeme vhodný parfum?


    Vôňu je potrebné vyskúšať. Kto chce skutočne posúdziť nejakú voňavku, musí s ňou nejaký čas žiť. Až po nejakej dobe zistíte, v akej koncentrácii vám vôňa vyhovuje, v ktorej dennej dobe a na akú príležitosť je vhodná, ako ňou pôsobíte na okolie. Oplatí sa navštevovať stále rovnakú parfumériu. Predavačky vám lepšie poradia, keď chcete skúsiť novú vôňu, lebo vás budú poznať.

    Prečo vonia parfum inak, keď ho skúšame v obchode, a inak doma?


    Vôňa parfumu závisí, okrem iného, aj od prostredia, v ktorom ho skúšate. Parfuméria je presiaknutá rozličnými vôňami, kým domáce prostredie je v tomto indiferentné. Preto rovnaká vôňa pôsobí doma inak. Určitú úlohu zohráva aj teplotný rozdiel a obsah pár vo vzduchu. Hlavný dôvod je však ten, že každý parfum potrebuje nejaký čas na to, aby sa plne uplatnil a prejavil svoj charakter.

    Parfum či kolínska?


    Nie je to len otázka ceny, aj keď parfum, ako najkoncentrovanejší, je najdrahší. V zmesiach s alkoholom a vodou je takéto poradie podľa intenzity koncentrácie: parfum, Eau de Parfum, Eau de Toilette, Eau de Cologne. Niektoré ženy sú v otázkach vôní príliš rozšafné a majú radšej väčšiu fľašku. Buďte striedma – menej je niekedy viac.

    Koľko rozličných vôní môžeme vyskúšať bez toho, že by sme sa stali „vôňoslepými“?


    Čuch sa v prípade podobných vôní otupuje rýchlejšie, preto platí nasledujúce pravidlo: parfumov rozličného typu vieme rozoznať 5 až 6; pri podobných parfumoch sú to iba 2-3 druhy.
    Je dobré začať od ľahších vôní. Pri ťažších sa nos unaví rýchlejšie. Pri skúšaní si dajte vždy čo najväčší odstup medzi jednotlivými vôňami.

    Je pravda, že ten istý parfum vonia na každom človeku inak?


    Áno. Každý človek má vlastnú telesnú vôňu, ktorá závisí od daností pokožky, spôsobu výživy a spôsobu života. Keď sa vám zapáči parfum na kamarátke, neznamená to, že bude rovnako voňať aj na vás.

    Mení sa vôňa, keď jeme silne korenené jedlá?


    Mení sa vôňa našej pokožky, nie vôňa parfumu, lebo silne korenené jedlo pôsobí na vyparovanie pokožky. Zmenená telesná vôňa ale následne ovplyvňuje aj parfum, ktorý reaguje s našou pokožkou.

    Na ktoré miesta tela je najlepšie nanášať parfum a ako?


    To závisí v prvom rade od koncentrácie voňavky. Známe pravidlo, že je vhodné navoňať sa za uchom, platí pre parfum. Ten účinkuje najlepšie tam, kde je pokožka najteplejšia a najlepšie prekrvená – za uchom, na zápästí či v ohybe lakťa.
    Výbornými nosičmi vône sú čerstvo umyté vlasy, oblečenie z kožušiny alebo prírodného materiálu. Ak často meníte parfum, buďte opatrní pri voňavkovaní takých častí odevu, ktoré neperiete každý deň. Šaty, rovnako ako pokožka, si udržia vôňu mimoriadne dlho a nie je isté, či vôňa, ktorá ostala na oblečení, bude harmonizovať s vôňou, ktorú použijete neskôr.
    Vôňu je teda najlepšie nanášať na pulzujúce miesta na tele z primeranej vzdialenosti. Po nanesení vôňu netrite - „rozbili“ by ste jej jednotlivé zložky. Chvíľu počkajte, kým vyprchá alkoholová aróma, až potom privoňajte.


    Môžem svojou obľúbenou voňavkou navoňať aj okolie?


    Áno. Niektoré značky vyrábajú aj parfumované izbové spreje. Trochu parfumu môžete nastriekať napríklad na žiarovku, keď zapnete svetlo. Keď sa rozohreje, rýchlo začne šíriť vôňu do priestoru. Veľmi dobre sa drží vôňa aj v čalúnenom nábytku. Pozor však, aby ste to s parfumovaním okolia neprehnali.

    Prečo nemáme používať viacero parfumov odrazu?


    Každý parfum je sám o sebe harmonický celok. Keď sa naraz navoňavkujete viacerými parfumami, vznikne disharmónia. Tá poruší charakter jednotlivých vôní a výsledok môže byť veľmi nepríjemný.
    Ak sa ráno navoňavkujete jednou vôňou na deň, a večer na slávnostnú príležitosť chcete použiť iný parfum, osprchujte sa pred použitím večerného parfumu. Zabránite tak neželanému spojeniu odlišných vôní.

    Čo robiť, aby nám šaty príjemne voňali?


    Pri žehlení oblečenia môžete kvapnúť trochu parfumu do naparovacej žehličky. Keď dáte do skrine prázdny flakón od vône, naozaj bude chvíľku voňať. Opäť si ale dajte pozor, aby ste to s vôňami neprehnali. Keď už vám bude šatstvo samo o sebe príliš voňať, nemôžte na seba dať ďalšiu vôňu.